Pitný režim – Správné doplňování tekutin, kolik za den vypít

Na stránkách Základní Zdraví se můžete dozvědět už docela dost o tom, co jíst nebo co nejíst abyste byli štíhlí, abyste byli zdraví, spokojení s dobrou náladou, ale do dnes nám tu chyběly informace o tom kolik pít. Naše Silvestrovské rady pro ty, kteří se chtěli vrhnout na alkohol, jsou sice také docela důležité rady jak pít, ale určitě je nedoporučujeme přivádět k potřebě nijak pravidelně a už vůbec ne často. Zato jak pít nealko a jak si udržovat pitný režim se vám bude hodit určitě každý den.

U tohoto tématu můžete slyšet opět názory zastánců různých teorií. Většina z vás má jistě zafixované rady konvenční dietologie, že při dodržování správného pitného režimu byste měli vypít minimálně 2 litry tekutin denně ideálně 3 litry. Na druhou stranu se tu objevují alternativní postoje k doplňování tekutin, které tvrdí, že můžete vlastně pít málo, protože tekutiny dostanete například i z ovoce. Velice rádi se o tyto názory opírají především ti, kteří z nějakého důvodu na svoje doplňování tekutin zapomínají. Sice máme rádi alternativnější přístup ke stravování a už mnohokrát jsme na těchto stránkách dali konvenční vědě co proto, ale u dnešního tématu to zas až tak horké nebude. Rádi bychom v dnešním článku uvedli obě tvrzení na pravou míru.

Člověk je tvor, který potřebuje ke svému životu tekutiny a ne, že ne. Zatím co bez jídla může člověk, za předpokladu, že je jinak zdravý, přežít kolem 50 dní. Bez přísunu tekutin může zemřít již po pouhých 5 dnech. Tady vidíte zcela jasný rozdíl, mezi potřebou potravy a potřebou tekutin.  Zjevně je člověk od přírody uzpůsoben tomu, že nemusí dostávat stravu pravidelně a dokonce ani každý den, aniž by mu hrozila hypoglykémie (za předpokladu správného stravování). Rozhodně ale není uzpůsoben tomu, aby se obešel bez zdroje tekutin. Odjakživa se člověk jako tvor primárně zdržoval v blízkosti zdrojů tekutin a nejideálněji přímo pitné vody. I v dobách kdy vznikaly první osady, ne náhodou vznikaly blízko vodních toků.

Při nedostatku tekutin dochází v těle k zahušťování tělních tekutin, které může vést k tvorbě kamenů v některých vnitřních orgánech. Ve svém okolí si jistě můžete všimnout lidí, kteří měli někdy s kameny problém, s nejvyšší pravděpodobností to byli lidé, kteří přijímali málo tekutin.  V tomto směru je dost zajímavé se podívat i na zahušťování slin. Příliš husté sliny mohou podporovat tvorbu zubního kamene a zubního kazu. To jsou hned první důvody proč radši pít. Předcházet únavě z nedostatku tekutin a hladká hydratovaná pokožka jsou hned další důvody. Především ženy určitě nechtějí vypadat jako unavené seschlé jablko. V neposlední řadě nemusíme snad připomínat, že je také docela na místě (především v dnešní době) pravidelně odvádět toxiny z těla ven.

A pak je tu také další důvod. Jistě jste už slyšeli, že tukové zásoby v těle jsou velmi významným nosičem vody. V žádném případě to není náhoda. Protože jsou tekutiny pro člověka tak životně nezbytné, je tělo schopné vytvářet v těle zásobu tekutin, kterou udržuje právě v tukových zásobách. Pokud tedy tukové zásoby nechcete (neměli byste jich chtít příliš), nebo chcete přímo prorýsované svaly, určitě není řešením nepít, protože tím akorát tělu dáváte signály pro přípravu na další období s nedostatkem tekutin a tělo se snaží nashromáždit pro tento účel tuky navíc. Naopak, pokud tělo zjistí, že má tekutin vždy dostatek, může se tukových zásob zbavovat.  Pokud chcete být štíhlí, určitě byste neměli zapomínat pít.

Opět ale musíme říct, že potřeba pití tekutin se nedá dodržovat přesně podle tabulek, ale záleží na mnoha různých okolnostech.  Záleží například na váze a celkové velikosti člověka. Záleží na okolí, ve kterém se právě vyskytuje, na vlhkosti vzduchu a dokonce i na nadmořské výšce (čím vyšší nadmořská výška tím víc tekutin může člověk potřebovat, protože se tělo bude namáhat dýcháním), na ročním období a na teplotě (jestli je chladno nebo naopak pořádný hic). Záleží samozřejmě i na fyzické aktivitě. Při pravidelné námaze budete potřebovat určitě víc tekutin než někdo, kdo žije neaktivním způsobem života. A v neposlední řadě záleží i na fyzickém stavu. Nemocní lidé mají vyšší potřebu tekutin, zrovna tak ale i těhotné a kojící ženy a starší lidé.

Pravda je, že záleží i na tom, co jíte. Pokud se budete pravidelně živit množstvím osvěžující šťavnaté zeleniny případně šťavnatým až vodnatým ovocem a jíst polévky (vývary z masa a kostí jsou vynikajícími elektrolyty) určitě si to můžete k příjmu tekutin připočítat. Dokonce ani šálek kávy není zas až tak silným diuretikem, aby se nemohl vůbec počítat. Nicméně při špatném stravování určitě nenahradí ani část tekutin jedna povadlá mandarinka denně. Pokud se bude vaše strava skládat z dehydrovaných, v nejhorším případě škrobnatých potravin (pečivo, zrní), určitě musíte dbát na vyšší příjem tekutin. Zdá se, že doporučení minimálně dvou litrů vody denně úzce souvisí s doporučeními obilné stravy. Pokud se ale stravujete paleo, nebo podobným zdravým způsobem, je možné, že v některých obdobích nemusíte mít potřebu pít tak výraznou.

Na to, aby zdravý člověk odhadl, kolik potřebuje za den tekutin, se u něho jako u ostatních živočichů vyvinul instinkt „žízeň“.  Jak už jsme zmínili výše, při nedostatku tekutin, se zahušťují tělní tekutiny, vzniká tím vyšší koncentrace minerálů a různých jiných látek v těle. V krevní plazmě dochází ke zvýšení koncentrace tzv. krystaloidů, pokud přesáhnou určitou hranici, spustí se v lidském těle alarm „žízeň“. V zásadě by příjem tekutin měl fungovat tak, že si tělo tímto způsobem samo poví, kdy a kolik tekutin potřebuje.

U každého zdravého organismu by mělo být vylučování tekutin a přijímání tekutin v rovnováze. A především by mělo být přirozené, aby ke koloběhu tekutin docházelo. Jestli u vás žízeň funguje tak jak má, nejjednodušeji zjistíte na koncentraci moči. Tmavá koncentrovaná moč po ránu je zcela správná a normální, ovšem nedostatečná potřeba chodit na toaletu a ostrá koncentrovaná moč přes den, může nedostatečný příjem tekutin (u jinak zdravého organismu) lehce prozradit.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *